Köteles Szabolcs blogja

Felföld és Bohémia

Felföld és Bohémia

SZIGORÚAN KISZORÍTOTT VONATOK

2017. március 23. - szaab11

A RegioJet 2014-től szállított utasokat a két legnagyobb szlovákiai város között. Tiszta, jól felszerelt szerelvényekkel közlekedett, az utaskísérők ingyen üdítőt osztottak, kérésre ebédet szolgáltak fel. Az emberek, akik addig magasabb árakhoz, koszos vagonokhoz, és mogorva személyzethez voltak szokva, nagyon nagy számban pártoltak át a RegioJethez. Ennek vége. 

 

Íme az ember.

A Student Agency tulajdonosa, az idén 45 éves Radim Jančura egy ambiciózus cseh üzletember, aki a magyar piacon is jelen van jellegzetes sárga autóbuszaival. Jančura 1993-ban a brünni egyetem hallgatójaként kezdett vállalkozni, eleinte diáktársait közvetítette au pair munkákra.

radim_1_jpg_407774599.jpg

Fokozatosan a személyszállítás lett a vállalkozás legjelentősebb üzletága. Manapság 30 cseh városba közlekednek, a nemzetközi járataik 14 országba juttatják el utasaikat. 2011-ben a cég RegioJet nevű leányvállalatán keresztül megjelent a cseh és a szlovák vasúti személyszállítás piacán is. A Student Agency 2004 és 2014 között 34 millió ügyfelet utaztatott. Rövidtávú céljuk 20 millió ember szállítása évenként. 

  • 1993 - Radim Jančura megalapítja vállalkozását, európai és amerikai au pair munkára közvetít ki cseh fiatalokat.  
  • 1996 - A vállalkozás új neve: Student Agency. Külföldi nyelvtanulási programok szervezése, első munkatársak felvétele. 
  • 2000 - Repülőjegyek értékesítése.
  • 2004 - A Student Agency elindítja autóbusz járatait.  
  • 2009 - Leányvállalat alapítása RegioJet néven.
  • 2011 - Vasúti személyszállítás (Prága-Osztrava).
  • 2012 - RegioJet első szlovákiai vasúti járata (Pozsony-Komárom).
  • 2016 - A Student Agency autóbuszai is a RegioJet márkanevet kezdik használni.
  • 2017 - Pozsony-Kassa vasúti járat felfüggesztése.

Üdvözöljük Korrupció Megyében.

Ennek ellentmondani látszik, hogy Radim Jančura januárban bejelentette, két év után befejezik a Pozsony-Kassa vonalon a vasúti személyszállítást. A döntéshez a tulajdonos szerint az vezetett, hogy a szlovák állam ingyenessé tette a diákoknak és a nyugdíjasoknak a vasúti közlekedést, és ezzel durván beavatkozott a piac működésébe, másrészt, hogy az állami Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) újraindította ezen a vonalon a múltban veszteséget termelő InterCity járatait. A kialakult helyzetet a RegioJet szerint az oldhatná meg, ha a magántársaságok is megszólíthatnák az ingyenesen utazó diákokat és nyugdíjasokat, és az állam legalább feleannyit fizetne utánuk a magán szállítóknak, mint az állami társaságnak. Ebben az esetben készek újraindítani ezen a vonalon a járataikat. Az állami vasúttársaság IC vonatainak újraindítását Andrej Danko a Szlovák Nemzeti Párt elnöke kezdeményezte. Aki a múlt évi választási kampány során kijelentette, utálja a sárga vonatokat és autóbuszokat, mert nem eléggé szlovákok. Patrik Horný a ZSSK igazgatótanácsának alelnöke szerint ebben az évben az IC járatok várható vesztesége a Pozsony-Kassa vonalon 3 millió euró (930 millió forint) lesz, de a cél 2020-ra nyereséget termelni.

  • Az évek során a Student Agency (SA) több leányvállalatot alapított Csehországban és Szlovákiában. Az anyacégnél és a leányvállalatoknál is Radim Jančura az ügyvezető.  A 2015-ös céges beszámoló alapján a holding 2 500 dolgozója 8,7 milliárd cseh korona (100 milliárd forint) forgalmat generált. 
  • Csehországban az SA leányvállalata a RegioJet a.s. 2015-ben, négy évvel az alapítása után először volt nyereséges. Az éves beszámoló alapján a nyeresége 35, 2 millió cseh korona (405 millió forint) volt. De nyereséges volt a cseh bejegyzésű ORBIX, s. r. o.  és az újabban betéti társaságként működő  STUDENT AGENCY,  k.s. is. (A STUDENT AGENCY holding a.s. 2015-ös eredménye nem érhető el.)
  • 2015-ben Szlovákiában Jančura legjelentősebb cégei  (ORBIX, s. r. o., STUDENT AGENCY, s. r. o. , RegioJet a. s.) mind  veszteségesek voltak. Legnagyobb veszteséget a  RegioJet a. s.  könyvelhette el, amely  21, 1 millió euró (6,5 milliárd forint) forgalom mellett 5, 6 millió euró (1,7 milliárd forint) veszteséget termelt.        

student01.jpg

 

A Ján Slota távozásával retorikájában sokat finomodó, a tavalyi választások után újra kormánytényezővé váló Szlovák Nemzeti Párt (SNS) elhatárolódik a RegioJet vádjaitól, miszerint a párt elnöke Andrej Danko kezdeményezte a járat megszüntetését. „Ha ennek a cégnek az az érzése, hogy nem képes Szlovákiában sikeresen vállalkozni, akkor a vétkeseket keresse a saját soraiban, ne igyekezzen a felelősséget a pártunk elnökére hárítani.“ írja közleményében a párt. Szlovákiának a nemzetiek szerint, nincs szüksége olyan spekulánsokra, akiket csak a biztos nyereség érdekel, de ha valami kevésbé jövedelmező, azt az államra hagyják.

Nem ez az első eset, hogy Radim Jančura vitába keveredik egy politikussal. Hazájában a megyei választások alkalmával, óriásplakátokon kampányolt a szociáldemokrata jelölt ellen, az „Aki hazudik, az lop.” szlogent használva. A cseh belügyminiszter arcmása a RegioJet autóbuszain tűnt fel, a „Maffiózó? Vagy csak a maffia irányítja?” szöveg mellett. A szlovákiai Nyitra városában is elhelyezett reklámokat, „Üdvözöljük Korrupció Megyében!” felirattal.

vectron_lokomotiva_jpg_1416840283.jpg

Nem minden arany ami sárga.

A RegioJet nem vonul ki teljesen a szlovák piacról, továbbra is szállít utasokat a Prága-Kassa és a Pozsony-Komárom vasúti vonalakon, valamit, a nemzetközi buszjáratai is érintik Szlovákiát. A Prága-Kassa és a megszüntetett Pozsony-Kassa vonalakkal ellentétben a Pozsony-Komárom vonalon állami támogatással közlekednek a RegioJet vasúti járatai. 2012-ben kötött szerződést a RegioJet a szlovák közlekedési minisztériummal, mely értelmében a magántársaság kizárólagos jogot, és meghatározott állami támogatást kap személyvonatok üzemeltetésére a Csallóköz és a szlovák főváros között. A jelentős magyar lakossággal rendelkező régióban a 2012-es indulása óta sok panaszt lehet hallani a RegioJet személyvonataira. Csúcsidőben túlzsúfoltak a szerelvények.

student02.jpg

A Student Ageny és RegioJet vonatain és autóbuszain szállított emberek száma összesen. 

Az igazsághoz tartozik, hogy míg az állami társaság 2011-ben 760 ezer embert, addig a RegioJet 2013-ban már 1,5 millió embert utaztatott ezen a vonalon. A panaszokkal kapcsolatban Aleš Ondrůj szóvívó azt nyilatkozta: „A RegioJet-nek az elmúlt fél évben saját hibáján kívül, különböző közlekedési balesetek következtében az adott vonalon közlekedő 12 szerelvényéből 3 üzemképtelenné vált. A nagy kár ellenére a RegioJet a kiesett helyközi vagonokat a saját távolsági vagonjaival és mozdonyával pótolja.” Jó hír, hogy a társaság március elején 140 férőhelyes vagonok beiktatásával 420 személyesre növelte a reggeli és délutáni csúcsidőben közlekedő járatok kapacitását. A RegioJet ígérete szerint mivel a vonalon utazók többsége magyar nemzetiségű, hamarosan magyarul is bemondják az állomások nevét.

dsc_0233_jpg_1150331792.jpg

Mindenesetre a Pozsony-Kassa vonalon a RegioJet Január 31-től már nem közlekedik. Az utasok, akik megszokták, hogy a 445 kilométeres út alatt ingyen üdítőt kapnak, olvashatják a napi sajtót, filmeket nézhetnek, használhatják a Wi-Fi hálózatot, ha úgy tartja kedvük sushit rendelhetnek a kupéjukba, immáron csak az állami gyorsvonat és az állami IC közül választhatnak. A csalódott ügyfeleknek küldött üzentében Radim Jančura megköszönte az utasok bizalmát, valamint nyilvánosságra hozta saját és Andrej Danko házelnök telefonszámát is: „Amennyiben nem tetszik önöknek Andrej Danko választások előtt tett kijelentése, miszerint a sárga vonatokat és autóbuszokat el kell tüntetni, ne habozzanak, írják meg neki SMS-ben. Danko urat az önök adójából fizetik, tehát tulajdonképpen önök a munkaadói, ezért erkölcsi kötelessége, hogy tisztességesen válaszoljon. A parlamenti közvetítéseket elnézve, ideje biztosan lesz rá.”

-------------------------------------------------- 

 

Ez a bejegyzés az etrend.skhnonline.skfelvidek.maidnes.czujszo.comparameter.sksme.sk cikkeinek felhasználásával íródott. 

Fotók, ábrák: www.regiojet.sk

Számviteli adatok: www.regiojet.sk, www.foaf.sk, www.or.justice.cz
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://koteles.blog.hu/api/trackback/id/tr5312342839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.03.23. 19:03:15

Oda is beszivárgott a fidesz mentalitás?
Ami működik és pénzt (tehát adót) teremel azt bezárjuk, helyébe teszünk valami szart, de jól összemázoljuk nemzeti fossal, így már az sem számít, ha veszteséges, nem is kicsit.

igazi hős 2017.03.23. 21:39:38

Korrupt kormánytagok? Maffiózó belügyminiszter?
És ezt plakátokon láthatják a helyiek?
Még szerencse, hogy nálunk ez teljesen elképzelhetetlen.
Mert az összes plakátcég már Fideszes.

gmihaly621 2017.03.24. 06:39:05

Mi van ? Bezzegéknél is ez megy ?

midnight coder 2017.03.24. 06:43:11

@igazi hős: Percek alatt alapíthatsz te is plakátcéget. Ez már nem az MSZ(M)P szocializmusa, ahol a hétvégékre szekrénybe kellett zárni az írógépeket, nehogy a reakciósok titokban röplapokat gépeljenek rajtuk.

VaradiJanos 2017.03.24. 08:48:34

Ebben hol a korrupció? A gonosz àllam ingyen utaztatja a diákokat? Pfújj....

vamá 2017.03.24. 09:47:27

@VaradiJanos: A gond, ha jól értem az, hogy -- mint elvben Mo-on is -- az állam megtéríti a különbséget a teljes árú jegy és a diák, nyugdíjas jegy ára között, de csak az állami vasúttársaságnak, a magánnak nem. Viszont kötelezi arra, hogy ő is megadja a kedvezményt az utasoknak. Ez nem korrupció, hanem sima disznóság, és vállalkozásellenes magatartás.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.03.24. 09:50:11

@VaradiJanos:

Az állam csak az állami vasútcégnek fizeti meg a diákok és a nyugdíjasok jegyének árát, olvashatod az írásban.

Ez valóban inkább a szektorsemlegesség arcul köpése, a piaci verseny ellehetetlenítése, nem pedig korrupció.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.03.24. 10:27:45

@VaradiJanos:

Attól még tönkreteszi a piaci versenyt. Nehéz felfogni?

Lenke, mit szólnál ahhoz, ha a CBA-ban ingyen kapnád a húst, mert az állam kifizetné helyetted, de pl. a Pennyben már nem, mert annak nem fizetné ki?

VaradiJanos 2017.03.24. 10:34:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ha egy állami kozertnek fizetné ki, nem zavarna. Az állam ingyen szàllítja az állampolgárait? Döbbenet!
süti beállítások módosítása