Köteles Szabolcs blogja

Felföld és Bohémia

Felföld és Bohémia

A cseheknél már a Babiš hús*

Hogyan lett egy szlovák külkeres Csehország miniszterelnöke?

2018. február 08. - szaab11

Csehország ügyvezető [1] miniszterelnöke Andrej Babiš 1954-ben született Pozsonyban. Édesapja az évek során több külföldi üzleti kiküldetésben vett részt. Ennek köszönhetően a kis Andrej iskoláinak egy részét Párizsban és Genfben végezte. Viszont a közgazdasági főiskolát már szülővárosában járta ki. Édesapja nyomdokaiba lépve, a külkereskedelemben helyezkedett el. A rendszerváltás Marokkóban találta. A korabeli beszámolók szerint sokakban nyugati diplomata benyomását keltette [2]. Választékosan öltözködött, jól beszélt franciául, professzionálisan képviselte a rá bízott vállalatok érdekeit. Jól érezte magát Marokkóban, nem volt kedve otthagyni a napos tengerpartot. Végül hagyta magát rábeszélni, és visszatért Pozsonyba, a Petrimex nevű jelentős állami vállalat egyik részlegének lett az igazgatója. A Petrimex, amely kőolaj és vegyi anyagok kereskedésére szakosodott, túlélte a rendszerváltást. Csehszlovákia kettévallása után A. Babiš ügyvezetője lett a Petrimex Pŕágában bejegyzett leányvállalatának az Agrofertnek. Néhány évvel később ez a cég máig tisztázatlan körülmények között A. Babiš tulajdonába került. Az Agrofet mára egy 250 társaságot magába foglaló óriási holdinggá nőtte ki magát. Fő tevékenységi köre a vegyipar, mezőgazdaság és élelmiszeripar. A cégnek Magyarországon is vannak érdekeltségei. A. Babiš vagyonát 4,1 milliárd dollárra becsülik [3]. Ő Csehország második leggazdagabb embere. Kettős állampolgársága okán Szlovákiában övé az elsőség. A politikai színtérre 2011-ben lépett, amikor elindította az Elégedetlen Polgárok Akciója (Akce nespokojených občanů) nevű mozgalmat. A mozgalom nevének rövidítése ANO, ami magyarul annyit tesz: igen. A mozgalom 2012-ben alakult párttá, azóta Andrej Babiš a párt elnöke.

 A politikai környezet.

Csehországot az 1993-as megalakulása óta, kis túlzással folyamatos kormányválságok jellemezték. 2011-ben már a tizennegyedik kormányfőt koptatták a csehek, és volt tapasztalatuk az előrehozott választással is (1998) [4].  Ezen hagyományok jegyében a 2010-ben megválasztott Petr Nečas (ODS) által irányított jobboldali kormány is az egyik válságból a másikba lavírozott [5]. Elérkezett 2013. júliusa és kipattant Csehország történetének egyik legnagyobb korrupciós botránya. Az ügy főszereplője Jana Nagyová, aki Petr Nečas kormányfő kabinetigazgatója és szeretője volt egy személyben [6]. Az egész ügy egy összehangolt rendőri akcióval kezdődött, aminek keretében készpénzt és aranyat foglaltak le, illetve Nagyován kívül a kormányon lévő ODS több egykori parlamenti képviselőjét, és a katonai titkosszolgálat néhány vezetőjét tartóztatták le. A rendőrség átvizsgálta két nagyvállalkozó irodáját és lakását is. A szövevényes ügyben keveredtek a szerelmi és korrupciós szálak. A fő vádpontok a hivatali hatalommal való visszaélés és megvesztegetés voltak [7]. Az ügy folyományként Nečas lemondott. Miloš Zeman köztársasági elnök hathatós segítségével egy ügyvivő kormány állt fel. Majd 2013 őszén előrehozott országgyűlési választásokat írtak ki. Az újoncként induló ANO a szavazatok 18,65 százalékával a második legerősebb pártként végzett. A 2014-ben felálló kormányban Andrej Babiš egyidejűleg töltötte be az alelnöki és pénzügyminiszteri posztot. Ez a kormány kitöltötte hivatali idejét, bár pont Babiš körül kialakult néhány nagy botrány. Hogy csak a legkomolyabb vádakat említsem, adóelkerülés, hivatali hatalommal való visszaélés, majd felmerült a gyanú hogy a Gólyafészek nevű farmra indokolatlanul vett fel az érdekeltségébe tartozó cég uniós támogatást.  Az utóbbi ügy kapcsán Babiš májusban lemondott kormánytisztségeiről. A nyomozás még folyik, előfordulhat, hogy Csehország hivatalban lévő miniszterelnökét vádlottként fogja kihallgatni a rendőrség. Mindezek ellenére Babišnak sikerült magát a választók egy jelentős részének szemében áldozatként beállítania, és a 2017-es választásokat 29,64 százalékos eredménnyel megnyernie.

 Képviselőházi választások eredménye Csehországba (a bejutott pártok listája)

2017 

  • ANO 2011 - 29,64%                                     (centralista párt) 
  • ODS - 11,32 %                                               (liberális-konzercatív párt) 
  • Piráti - 10,79 %                                              (kalóz párt) 
  • SPD - 10,64  %                                              (szélsőjobboldali párt) 
  • KSČM - 7,76 %                                              (kommunista párt) 
  • ČSSD - 7,27 %                                            (szociáldemokrata párt) 
  • KDU-ČSL - 5,8  %                                   (kereszténydemokrata párt) 
  • TOP 09 - 5,31 %                                            (liberális-konzercatív párt) 
  • STAN - 5,18  %                                               (régiók érdekképviselete) 

2013 

  • ČSSD - 20,45 %                             (szociáldemokrata párt) 
  • ANO 2011 - 18,65 %                            (centralista párt)  
  • KSČM - 14,91 %                               (kommunista párt) 
  • TOP 09 - 11,99 %                                   (liberális-konzercatív párt)  
  • ODS - 7,72 %                                             (liberális-konzercatív párt) 
  • Úsvit - 6,88 %                                 (szélsőjobboldali párt) 
  • KDU-ČSL - 6,78 %                      (kereszténydemokrata párt)  

forrás:volby.cz, félkövérrel a kormánypártok

 Sajtó.

A. Babiš 2013 júliusában megvásárolta a Mafra lapkiadót, és ezzel a nyomtatott napilapok és internetes híroldalak piacán jelentős befolyást szerzett. Tulajdonába került többek között a legolvasottabb cseh véleményformáló napilap a Mladá fronta DNES (jelenleg 139 ezer eladott példány), az 1893-tól kiadott konzervatív Lidové noviny (37 ezer), az ingyen terjesztett Metro napilap (292 ezer) és az iDNES.cz hírportál (naponta 1,3 millió felhasználó). Nem sokkal ezután megvásárolta az Impuls rádióadót is, amely a 2 milliós hallgatottságával az egyik legnépszerűbb adó. A kiadóház megvásárlásakor gyerekei és unokái életére megesküdött, hogy nem fog tartalmi kérdésekbe beleszólni. Azóta nyilvánosságra került egy felvétel, amelyen Babiš az egyik újságíróval arról beszélt, mikor kellene megjelentetni a Babiš koalíciós minisztertársait elmarasztaló cikkeket. A hangfelvétel hitelességét Babiš elismerte, de előre megrendezett provokációnak minősítette. A Babišsal szemben erősen kritikus forum24.cz egyik elemzésében összehasonlítja a tényfeltárásban egykoron élenjáró lap viselkedését a lap eladása előtt és után. Azt próbálja bizonyítani, hogy mióta a Mladá fronta DNES Babiš kezében van a vele kapcsolatos botrányokkal súlyuknál sokkal kevésbé  foglalkoznak, ezek a botrányok alig jelennek meg a címlapon, az írások többsége passzív tényleírás vagy relativizáló hangnemben íródott kommentár, és nagy teret kap maga Babiš, hogy kifejtse álláspontját. A portál egy másik írásában a szerző ennél is fontosabbnak tartja, hogy a legnagyobb kereskedelmi tévék (Nova, Prima) és a legnagyobb példányszámú bulvárlap (Blesk) is látványosan bagatellizálta Babiś botrányait. Ami a Blesk esetében magyarázható azzal, hogy a tulajdonosa az energetikai iparban vállalkozik, amely szektort a Babiš által vezetett pénzügyminisztérium szabályozta, de az amerikai tulajdonban lévő Nova viselkedését nehéz értelmezni, ráadásul ez a csatorna két Babišsal kritikus szerkesztőt el is bocsátott.

A kisebb médiumoknak esélyük sincs elérni a teljes közvéleményt. Ellenpólusként egyedül a cseh közmédia jött szóba (ČT1, ČT2 ČRo), de végeredményben nekik sem sikerült átütően tematizálni Babiš botrányait. Erről Jan Křeček a Károly Egyetem társadalomtudományi karának kutatója az a2larm.cz oldalnak azt mondta, hogy meglátása szerint Csehországban évtizedeken keresztül a közszolgálati és magán médiumok egyaránt a politikai jobboldalnak kedveztek. A sajtó úgynevezett berlusconizálódása is már jóval Babiš előtt megkezdődött, amikor az ezredforduló környékén a külföldi laptulajdonosok kezdték eladni a médiumaikat cseh nagyvállalkozóknak. Akik általában nem szakmai befektetők voltak, elsődleges céljuk a lapvásárlásokkal nem a profit termelése volt. Ez nagymértékben deformálta a piacot. A 2000-es évek elején a jobboldali-liberális értelmiség ezt szó nélkül hagyta, mert ezek a lapok mind a jobboldal pártján álltak [8]. Křeček szerint a cseh közszolgálati adóknál az elmúlt években kimutathatóan felül van reprezentálva a jobboldali-liberális TOP 09 párt. Évtizedekre visszamenően az tapasztalható, hogy a közszolgálati médiumok nem foglalkoztak a baloldali és szociális témákkal. Ezért logikusnak tartja, hogy mostanra az emberek a közszolgálati adókat a szűk elit szócsövének tartják, és ez az évtizedes egyoldalúság hozzájárult a neopopulista pártok előretöréséhez is.

Kateřina Jačková szerint Babiš hatékonyan próbálja úgy beállítani a botrányait, mint amelyeket politikai ellenfelei generálnak, és mivel a legnagyobb médiumok is ezt közvetítik az emberek felé, illetve szokatlan módon Csehország köztársasági elnöke Miloš Zeman is teljes mellszélességgel kiáll mellette, népszerűsége töretlen. 

 Képviselőházi választások eredménye Csehországban (a bejutott pártok listája)

2010 

  • ČSSD - 22,08 %                                            (szociáldemokrata párt) 
  • ODS - 20,22 %                                               (liberális-konzercatív párt) 
  • TOP 09 - 16,7 %                                            (liberális-konzercatív párt) 
  • KSČM - 11,27 %                                              (kommunista párt) 
  • VV - 10,88 %                                               (nemzeti liberális)  

2006 

  • ODS - 35,38 %                                             (liberális-konzercatív párt)
  • ČSSD - 32,32 %                             (szociáldemokrata párt) 
  • KSČM - 12,81 %                               (kommunista párt) 
  • KDU-ČSL - 7,72 %                       (kereszténydemokrata párt)  
  • SZ - 6,29 %                                              (zöld párt)   

forrás:volby.cz,  félkövérrel a kormánypártok 

 Marketing.

Babiš az ANO párttá alakulásánál a neki szegezett újságírói kérdésre bevallotta, nem tudja jobboldali, vagy baloldali lesz-e az általa vezetet szervezet. Ez elsőre ügyetlenségnek tűnhet, de tulajdonképpen ez lett az ANO politikai marketingjének egyik pillére. A cél a lehető legnagyobb számú választó megszólítása. Az ideológiai betagozódás, hátráltatta volna ennek a taktikának a sikerességét. Az előző választásokról vannak felmérések, amelyek azt igazolják, hogy minden választói szegmensben egyaránt jó eredményeket ért el a pár, ráadásul a választóik 30%-a olyan volt aki a 2010-es választásokon nem ment el szavazni. Radek Paleček dolgozatában olvasható, hogy az ANO marketingstratégiáját egy professzionális csapat alakítja és irányítja. A mozgalomnak van anyagi háttere a legjobb szakembereket megfizetni a legjobb reklámhelyeket kibérelni. A 2013-as kampány költségét 120 millió cseh koronára (1,4 milliárd Ft) becsülik. A csapat folyamatosan végez közvélemény kutatásokat illetve fókuszcsoporton teszteli az új ötleteit. Babiš tisztában van saját korlátaival, és elfogadja mások tanácsait. Az ANO a Babiš saját médiumain és a klasszikus hirdetési felületeken (óriásplakát, elektronikus és nyomtatott sajtó) kívül a közösségi hálókon is nagyon aktív. A pártvezérnek Twitteren 350 ezer, Facebookon 142 ezer követője van. A csapat az egyéb sajtó megjelenések elősegítésére is hangsúlyt fektet. Beleértve az ellenfelek támadásainak kezelését. Ezen kívül Babiš fánkot, fagylaltot osztogat, jótékonykodik, vidéki találkozókon vesz részt. Országszerte ingyen osztogatta könyvét melynek címe: Miről álmodom, ha véletlenül alszom (O čem sním, když náhodou spím). Az internetes keresőknek fizetnek, hogy a mozgalom érdekeinek megfelelő helyekre irányítsa az érdeklődőket. A stratégia Babiš személyére van kihegyezve. Babiš, annak ellenére, hogy nem beszél tökéletesen csehül, nagyon alkalmas erre a szerepre. Jellegzetesek beszólásai, melyek gyakran sértőek. Ahogyan a kampánystáb egyik tagja megjegyezte: Babiš úr önmagában egy izgalmas „termék”, egy nagyon jó „márka”, folyamatosan változik és fejlődik.

A mozgalom programjában túl sok konkrétumot nem találni. Elejétől kezdve fontos téma a rendszerszintű korrupció elleni harc, azt sugallva, hogy a hagyományos pártok mindegyike korrupt, az elmúlt években tönkretették az országot. További téma a hatékonyabb adóbeszedés, hatékonyabb gazdálkodás, ami lehetővé teszi az adók csökkentését. Ezzel összefüggésben a Babiš által irányított pénzügyminisztérium bevezette a kötelező elektronikus bevételi nyilvántartást. Valódi hatása még nem mérhető le, de a bevezetés óta megnövekedett a befolyt áfa összege, és az államháztartás bevételi többlettel zárt. Az elmúlt kormányon töltött négy évben az ANO minisztereinek magasztalása, egyúttal a koalíciós partnerek lejáratása volt a meghatározó kommunikációs irány.

A felmérések szerint az ANO választóinak egyik fő motivációja, hogy ennél a pártnál látják a legnagyobb esélyét a kellő változtatások véghezvitelének. Erre a pártkommunikáció is ráerősít, és mint a változások letéteményesét próbálja beállítani az ANO-t. A tavalyi választások egyik óriásplakát szövege: Nem hagyjuk, hogy megállítsanak. A változásokat véghezvisszük. A párt szlogene (a párt nevét is beépítve): ANO, bude líp (IGEN, jobb lesz).

Néhány jellemző gondolat a pártelnök nyilatkozataiból: 

2015-ben Babiš nemtetszésének adott hangot a Krím félsziget elfoglalásával kapcsolatba, de az Oroszország elleni szankciókat helytelenítette. Andrej Babiš az egykulcsos adózás híve. Autópályát szeretne Ausztria irányába és az országot keresztülszelő gyorsvasutat. Az EU-s tagság Csehország érdeke, de az euró bevezetését nem tartja szükségesnek. Viszont egy európai hadsereget már igen. Babiš a közel-keleti és afrikai bevándorlást tartja az Európára leselkedő legnagyobb veszélynek, és nem ért egyet a kötelező betelepítési kvótával sem. Szerinte az államot úgy kell irányítani, mint egy nagyvállalatot.

 Hogyan lett Andrej Babišból 6 év alatt miniszterelnök?

Pavel Šafr a forum24.cz oldalán a tavalyi választások után számba vette Babiš és mozgalma győzelmének okait: nagyon ügyes menedzselés, kemény csapatmunka, a játékszabályok áthágása. Továbbá megfelelő anyagi háttér, magasan képzett marketing tanácsadók, professzionális kampányirányítás, önfegyelem, a sajtó és a politikai elit egy részének megvesztegethetősége, a vidék igényeinek figyelembe vétele. Babiš megértette a kommunikáció fontosságát, és azon belül a személyes kampányolás jelentőségét. Végül, de nem utolsó sorban: a megfelelő ellenfél hiánya.

 - - - - - -

*A címet Kovács Péter barátom adta.

Jegyzetek:

[1] 2018. január 16-án az első parlamenti szavazáson a kormány nem kapott bizalmat, de ügyvezetőként ezután is hatalmon maradt. Ha Babišnak az elkövetkező hetekben nem sikerül biztosítania a parlamenti többséget, előrehozott választásokra kerülhet sor.  

[2] A pozsonyi Nemzeti Emlékezet Intézete (ÚPN) által nyilvánosságra hozott dokumentumok alapján Andrej Babiš együttműködött a kommunista csehszlovák állambiztonsági hivatallal (ŠtB). Ezt Babiš tagadja, évek óta peres eljárás folyik közte és az ÚPN között. (www.upn.gov.sk)

[3] A leggazdagabbnak tartott magyar Csányi Sándor vagyonát 1,1 milliárd dollárra becsülik.

[4] Magyarországon az 1990-ben hivatalba lépő kormánytól számítva 2011-ig 8 kormányfő volt és egyetlen egyszer sem volt előrehozott választás.

[5] Babiš színrelépésének évében a Věci veřejné (VV, Közügyek) nevű koalíciós párt finanszírozása körül alakult ki olyan botrány, aminek következtében az egyik miniszter lemondott, kettőt pedig a kormányfő hívott vissza. Majd ugyan e párt által vezetett oktatási minisztérium egyik alkalmazottja került súlyos szóváltásba Karel Schwarzenberggel a kormány alelnökével, külügyminiszterével. 2011-ben további három miniszter cseréjére került sor. A 2012-es évre a VV szétesése nyomta rá a bélyegét. Végül az egykori VV-ből még néhány képviselő tovább támogatta kormányt.

[6] Petr Nečas a későbbiekben elvált és feleségül vette Jana Nagyovát.

[7] Mostanra két vádpont látszik kikristályosodni, egyrészt állítólag Nagyová a katonai hírszerzéssel figyeltette szeretőjének (a kormányfőnek) a felségét, másrészt néhány egykori ODS-es parlamenti képviselővel szemben az a vád, hogy politikai alku részeként állami vállaltban kaptak vezető pozíciókat. Nagyvállalkozók és lobbisták ellen nem került sor ez idáig vádemelésre. Petr Nečas politikai indíttatásúnak gondolja a mai napig lezáratlan ügysorozatot.

[8] Csehországban inkább a jobboldalhoz köthető a liberális, neoliberális gazdaságpolitika.

 

Források:

Jačková, Kateřina: Gross, Kocourek, Babiš. Osudné kauzy politiků dnes média nezvládají  http://forum24.cz/gross-kocourek-babis-osudne-kauzy-politiku-dnes-media-nezvladaji/

Kejlová, Tamara: Babiš koupil Mafru. Do obsahu novin zasahovat nebude, říká jeho mluvčí http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1089933-babis-koupil-mafru-do-obsahu-novin-zasahovat-nebude-rika-jeho-mluvci

Paleček, Radek: Marketingová strategie hnutí ANO ve volbách do PS 2013, Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Brno 2015                https://is.muni.cz/th/413413/fss_b/Bakalarska_prace.pdf

Šafr, Pavel: Proč vyhrál Babiš? Protože je schopný. A protože zrušil férové volby        http://forum24.cz/proc-vyhral-babis-protoze-je-schopny-a-protoze-zrusil-ferove-volby/

Šplíchal, Pavel: Neřešíš šumy? Okamura tě vypne!                                          https://a2larm.cz/2017/12/neresis-sumy-okamura-te-vypne/

ANO mozgalom hivatalos weblapja                                                          https://www.anobudelip.cz

Twitter: Andrej Babiš                                                                      https://twitter.com/AndrejBabis

Wikipedia: Andrej Babiš                                                                    https://cs.wikipedia.org/wiki/Andrej_Babi%C5%A1

A bejegyzés trackback címe:

https://koteles.blog.hu/api/trackback/id/tr9313645162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

króm nickel 2018.02.10. 15:21:09

Nekünk is kellene egy Babiš!
Ahogy elmondta, már elég gazdag ahhoz, hogy ne kelljen lopnia, és túl öreg a költséges hobbikhoz. A mi vezérünk mindkettőben az ellentéte.
süti beállítások módosítása